به گزارش روابط عمومی مرکز خیریه آفتاب روز چهارشنبه ۲۰ خرداد معاونین دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به اتفاق مدیر کل و تعدادی روسای ادارات اداره کل و رئیس و کارشناسان اداره به منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اراک و رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل این مرکز با هدف بررسی پروژههای موفق واگذار شده، از طرح نهالکاری مشارکتی در اراضی ملی جنب مرکز خیریه جامع توانبخشی شبانهروزی اراک بازدید کردند؛ طرحی که پیوند میان صیانت از عرصههای طبیعی و حمایت از اقشار آسیبپذیر را به نمایش گذاشته است.
▫️در این طرح مشارکتی که درعرصهای به وسعت ۱۶ هکتار توسط این مرکز با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرا شده است ، ۱۳ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر به همراه سه هزار اصله نهال گل محمدی غرس شده است. این اقدام علاوه بر تلطیف هوا و توسعه فضای سبز، به عنوان الگویی پیشرو در مدیریت مشارکتی عرصههای منابع طبیعی شناخته میشود.
▫️این پروژه در کنار احداث «دهکده سلامت و توانبخشی» کلید خورده است که از سال ۱۳۹۸ با هدف ارائه خدمات جامع به گروههای هدف شامل معلولین، بیماران اعصاب و روان، کودکان کمتوان ذهنی و سالمندان زن بیسرپرست آغاز شده است. این مجموعه، تحت نظارت سازمان بهزیستی استان مرکزی و با حمایتهای مالی خیرین اداره میشود و در چشمانداز نهایی خود ظرفیت نگهداری از ۱۰ هزار نفر را هدفگذاری کرده است. در حال حاضر فاز نخست این دهکده با ظرفیت پنج هزار نفر در دست ساخت است و هماکنون ۲۰۰ بیمار اعصاب و روان در این مجتمع تحت مراقبت و توانبخشی قرار دارند.
▫️ضرورت توسعه زیرساختهای این مرکز در شرایطی است که جمعیت سالمندان و آمارهای مرتبط با معلولان در استان مرکزی، افزایش تقاضا برای دریافت خدمات تخصصی توانبخشی را به همراه داشته است. با توجه به فشار فزاینده بر مراکز موجود، تکمیل فازهای باقیمانده و تأمین هزینههای نگهداری مددجویان در این مرکز، نیازمند نگاه ویژه حمایتی از سوی دستگاههای اجرایی و تداوم مشارکتهای خیرخواهانه است تا خلأ موجود در خدماترسانی به این اقشار بیش از پیش مرتفع شود.
▫️این مرکز توانبخشی به عنوان یکی از طرحهای موفق در واگذاری عرصههای منابع طبیعی، نمونهای از بهرهوری بهینه از اراضی ملی برای رفع نیازهای اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی مددجویان در استان مرکزی محسوب میشود.
